fbpx

Svårt att hitta bra content – här är bästa tipsen

Vill du kommunicera med dina kunder, men har svårt att hitta på vad du ska berätta om? Här får du några tips på hur du kan tänka.

Skapa dina egna nyheter

Misstaget som många gör är att de inte inser att det finns massor att skriva om på företaget. Försök tänka som en journalist! Har ni gjort någon ny investering? Har ni anställt någon? Har ni fått en stor order? Skriv ett pressmeddelande och skicka till den lokala tidningen – ta hjälp av någon om ni inte riktigt vet hur ni ska formulera er, det är värt det. Håller inte nyheten för ett helt pressmeddelande, gör en nyhet på er egen webb istället. Både nyheten och pressmeddelandet kan ni sedan använda som inlägg i era sociala kanaler. Tänk också på att nyheten inte är en nyhet förrän du släpper den, allt som kommuniceras behöver inte vara dagsfärskt.

Använd statistik

För en journalist är det perfekt att få ett nära nog färdigt material levererat. Använd den statistik ni redan har eller skapa ny genom att göra enklare undersökningar – och paketera den. ”6 av tio föräldrar tycker …” eller ”75 procent av försäljningen var …” På ett enkelt sätt kan ni skapa intressant innehåll som engagerar era kunder och ger er medieutrymme.

Bjud på kunskap

Vad är ni experter på? Kanske på hur man tvättar bilar? Skor? Spabad? Vad ni än jobbar med har ni massor med smarta tips som ni kan bjussa era kunder på. Hur rengör man spabadet steg för steg? Vilka är bästa svamparna för att tvätta bilen? Sprid smarta tips på sociala medier och ni får garanterat många att läsa och trycka på gilla-knappen.

Återanvänd

En hel del av ditt innehåll kan återanvändas när det har gått en tid, till exempel de smarta tipsen du bjussar din målgrupp på. Titta gärna tillbaka på året innan. Vad fungerade bäst och vad skulle kunna återanvändas? Att ha flera evergreens som kan återanvändas då och då gör det lättare att skapa ett intressant flöde i sociala medier.

Lycka till! Och vill du veta mer, kontakta Contentfabriken på elin.olsson@contentfabriken.nu.

Scroll to Top