fbpx
Contentfabriken, Elin Olsson, Sofia Westerlund, Mattias Önell

Umeåprofiler går samman – startar Contentfabriken

Nu går tre Umeåprofiler samman och startar en ny typ av byrå – Contentfabriken. Elin Olsson, tidigare Affärsliv24, och Mattias Önell och Sofia Westerlund från Oddo-koncernen står bakom satsningen.
– Vi ser en stor efterfrågan av content, alltså innehåll, hos företag i alla typer av branscher. Det är svårt att avsätta tid till att fylla sina egna kanaler med relevant innehåll – där blir vi den perfekta partnern, säger Elin Olsson.

Att skapa relevant och genomarbetat innehåll är viktigt – det ger mervärde och hjälper ett företag att träffa sina målgrupper och locka fler kunder. Men många är osäkra på hur man ska göra och saknar dessutom tid – för det tar tid att skapa rätt innehåll till rätt kanal.

– Vi är en partner som förenklar ett företags innehållsvardag. Vi är snabbfotade och okrångliga och kan stötta upp så att tid kan frigöras för både ledning och kommunikationsavdelning, säger Elin Olsson, som är den som jobbar aktivt i bolaget.

Hon är vetenskapsjournalist i grunden och har jobbat inom tidnings- och byråvärlden i många år. Bland annat var hon med och drog igång Affärsliv24 på Västerbottens-Kuriren år 2015, som växte till att bli Sveriges mest lästa lokala näringslivssajt. De senaste åren har hon jobbat som kommunikationsansvarig på Umeå Biotech Incubator.

Contentfabriken ägs tillsammans av Elin Olsson och Oddo Invest, där Punkt PR, Huxflux och Heja! ingår.

– Vi har länge velat driva en contentbyrå, vi vet att det erbjudandet är efterfrågat och det passar väldigt bra in i vår grupp av specialister från affär till kommunikation. Redan nu har företaget fått en flygande start, säger Sofia Westerlund, delägare i Oddo.

Contentfabriken har knutit till sig en mängd specialister inom olika branscher och områden, som matchas ihop med rätt kund. Detta för att det innehåll som skapas ska vara relevant för precis den kunden.

– Med uppstarten av Contentfabriken tar vi ytterligare ett steg mot att ställa om och att utmana den traditionella byråbranschen. Vi ser en kraftig ökning av on demand-team från våra kunder och kan med kort varsel hjälpa dem att sätta ihop ett team av specialister utifrån behov. Contentfabrikens erbjudande kommer passa in utmärkt, säger Mattias Önell, välkänd entreprenör i Umeå, som i och med Contentfabriken nu startar upp sitt elfte bolag.

Contentfabriken kan bland annat utbilda inom content och sociala medier samt sätta upp smarta verktyg och rutiner som passar kundens vardag.

– Det ska vara enkelt att hantera, planera och mäta effekten av det man gör. Vi kan också med kort varsel stärka upp en kunds kommunikationsavdelning, sköta ett företags sociala kanaler eller skriva native- eller debattartiklar, säger Elin Olsson.

Hon fortsätter:

– Det här känns verkligen jättekul! Det känns väldigt bra att vara en del av Oddogruppen, där vi blir en av spetsbyråerna. Dessutom har vi redan fått många spännande samarbeten med kunder, vilket visar att efterfrågan finns. Vi söker också hela tiden efter fler duktiga specialister, så är man intresserad av att få jobba med roliga kunder är det bara att höra av sig till Contentfabriken.

För mer information kontakta:

Elin Olsson, Contentfabriken
070-612 55 61
elin.olsson@contentfabriken.nu

Rulla till toppen